Den gode modtagelse

Kære oplæringsansvarlige

– må vi for nemheds skyld kalde dig OA fra nu af?

Det er en spændende opgave, du har som OA. Alt det du ved om forretningen, skal du nu lære fra dig. Du gør en stor forskel for et ungt menneske, der måske kun lige har startet sin karriere.

Oplæringsansvarlig kursus

For at støtte dig i opgaven, skal du på et OA-kursus meget snart. Du tilmelder dig ved at gå ind i Læring i Succesfactors. Søg på  Oplæringsansvarlig’ i boksen ’Find kurser’. Mappen her giver dig et hurtigt overblik over det vigtigste, men på OA-kurset får du det fulde overblik.

Fejre elevens start

For dig er det vigtigt at få en elev, der hurtigt begynder at bidrage i din afdeling, og som også har lyst til at blive. Med et smart ord hedder det ’onboarding’, og det handler om at få en ny medarbejder ’godt ombord’.

Næsten alle kan huske deres 1. arbejdsdag flere år senere. Så vær klar! Vis eleven, at hele teamet har glædet sig til at byde velkommen. Ankomst af en ny medarbejder skal fejres!

Lav en introduktionsplan

Især helt unge mennesker har stort behov for at føle sig trygge på deres læreplads. Tryghed og trivsel er forudsætningen for at din elev kan lære nye opgaver og rutiner. Det et din opgave at lave en grundig og struktureret introduktionsplan, for at skabe den tryghed som sikrer, at din elev hurtigt bliver en hjælp for dig. Du kan sikkert godt huske din egen start i butik, så tænk over, hvordan du selv vil huskes.

Det er vigtigt at have fokus på, at ’onboarding’ ikke kun sker første dag på arbejde. Jo mere du investerer fra første kontakt, jo hurtigere kan eleven bidrage positivt til at få hverdagen til at glide. Så sæt tid af, selvom det kan være svært i en travl hverdag.

Giv eleven tid til at være ny! Som ny i jeres afdeling - og måske som ny på arbejdsmarkedet - skal eleven have tid til at falde til. Både ved løsning af opgaver og samarbejdet med jer. Husk, at I tager mange ting for givet, som man ikke kender til som ny.

Skab tryghed med forventningsafstemning

Afstemte forventninger skaber tryghed i jobbet og forebygger misforståelser og konflikter. Under introduktionen skal du som OA sikre overordnede forventninger til hinanden er afstemt. En forventningsafstemning behøver ikke være en formel samtale i et møderum, men kan i lige så høj grad være en walk & talk, så I kommer væk fra forstyrrelserne i butikken og eleven oplever, at der er fokus på ham/hende.

Forventninger afstemmes ikke en gang for alle. Vi forandrer os som mennesker, og det samme gør butikkens behov, så efter 6 mdr. bør du sammen med din elev opdatere hinanden på, om I er på rette spor sammen.